Nya Plustestet

Nya Plustestet


Plustestet är ett Svenskt test som utförst hos VTI i Linköping. Det har funnits sen 2007 med syftet att göra det lättare för konsumenter att välja säkra bilbarnstolar. Nu har det uppdaterats eftersom man har nya krockdockor, Q-dockor som är samma som används vid godkännande-testerna för R129 bilstolar. Det är nyaste godkännandet som är det som stolar som godkänns idag får. Det gamla R44 utgår inom kort. (Det kommer vara tillåtet att använda R44-stolar samt köpa och sälja begagnat, men inga fler stolar får tillverkas eller säljas i butik.)  Mer om det går att läsa här R129, framtidens godkännande | Dyrbarlast.se

Tanken med Plustestet är att tillverkarna frivilligt kan låta testa sina stolar av en oberoende aktör som till skillnad från andra tester tex har ett gränsvärde för vad som räknas som godkänt och inte. I Plustestet så blir man antingen godkänd eller underkänd finns inga värden konsumenter måste ta hänsyn till. Blir man godkänd får man klisterlappen att sätta på sina stolar.

Det som testas är krafterna på nacken eftersom det är avgörande för om barnet klarar sig eller inte i en krock. Små barn har stora huvuden och svagare muskler och nacken är inte en fjäder som kan töjas ut, så vid för stor belastning blir det nackskador. I testarna stolarna måste genomgå för att bli godkända att användas i Europa så testar man inte detta.

Krafterna som stolarna utsätts för i Plustestet är mycket större än i godkännande-testerna. Man kan prata om hastighet som släden har när den krockar, i R129 är det 50km/h och i Plustestet 56km/h, det kan låta som en liten skillnad men i Plustestet är det kortare sträcka från att bilen börjar knycklas ihop tills det blir stopp så kraften vid krock blir större.  G-grafterna stolen och krockdockan utsätts för är mycket större.

I Plustestet så är det frontalkrock man testar.

Nyheter i Plustestet

Det som nu är nytt i Plustestet är att man bytt krockdockor från gamla P-dockor till Q-dockor, Q-dockorna är mer avancerade och har fler mätpunkter än P-dockorna. Man har också en ny testbänk där stolarna monteras på.

Man har också bestämt att det är enbart bakåtvända bilbarnstolar som kommer få testas nu.

Det är också något de kallar robusthet som är tydligare i nya Plustestet ” Kriterier för robusthet inkluderar kvarhållande av krockdockan, bilbarnstolens fastsättning samt att begränsa dess skador och bristningar.”

En annan ny del är att inga aktiva eller adderande funktioner får vara på. Så har stolen airbag eller andra funktioner som utlöses vid krock så stängs dessa av. Stolen måste klara kraven med detta avstängt. Bla. är det för att Plustestet är ett krocktest i frontalkrock och man kan då inte veta hur stolen beter sig i andra typer av krockar eller i en situation med multipla krockar där den aktiva funktionen inte varar så länge. Tex en airbag löses ut under en kort tid men aktiveras inte igen om man blir påkörd flera gånger.

Detta är första revisionen så det kommer med all säkerhet att uppdateras under tiden och utvecklas mer. Jag själv hade hoppats på att babyskydd ska inkluderas, tidigare har man inte haft det för babyskydd alltid är bakåtvända men nu när det kommer fler babyskydd som är i liggläge där barnet har huvudet i färdriktningen så vore det intressant att få de Plustestade med. Vi vet att större lutning på stolen ger större krafter på nacken, men då man inte testar det i godkännande-testerna så kan en stol klara testet men ändå ha höga värden på nacken.

Mer finns att läsa på VTIs hemsida Plustestet – vti.se