Axkid Up, framtidens bältesstol

Axkid Up, framtidens bältesstol

I en kall lagerlokal i Göteborg för 3år sedan stod jag och några andra bilstolsintresserade personer och tyckte till om bältesstolar generellt, vi hade en lång önskelista och Axkids personal lyssnade och antecknade. Att det var kallt berodde inte på att värmen inte fungerade utan att vi försökte att samlas ett gäng människor under pandemin med alla restriktioner som fanns då så öppna dörrar ut till den Göteborska våren 😉

Sen har Axkid jobbat med att få in ännu mer tankar och åsikter för att skapa en helt ny bältesstol. För de har inte ändrats så mycket på alla dessa år, mer komfort och extraprylar men funktionen är densamma. Stolen ska lyfta upp barnet så bältet kommer rätt precis som på en vuxen som bältet är gjort för. Bältesstolar har en kompensatorisk uppgift.

Nu har Axkid Up presenterats på Axkids egna “Axkid Safety Conferense” som gick av stapeln förra veckan.

Up är en bältesstol dvs för barn som åker framåtvända, den kommer vara godkänd från 100cm precis som andra bältesstolar men Axkid rekomenderar att man åker bakåt till 7år och 125cm innan man vänder vilket är ett klokt råd. Den har isofix som många andra bältesstolar och det går att trycka in isofixen i stolen om man använder den i en bil utan isofix.

Up har några unika funktioner, så det är något helt nytt vi inte sett tidigare.

Den har stödben något vi inte är vana med att se på bältesstolar. Det är inte helt ovanligt på framåtvända bilbarnstolar där barnet sitter fast med sele, den typen av stol vi i Sverige inte rekommenderar att man använder. Stödbenet går att fälla in om det är så att stolen ska stå på en plats där det inte går att använda korrekt.

-Sidorna på stolen går att ta bort helt, inte bara extra sidokrockydd som många andra stolar, utan här kan man få en stol med sits, rygg och huvudstöd men utan sidor. Vilket gör att bredaxlade barn kan få plats men stora fördelen är att barnet kan dra nytta av bilens egna säkerhetssystem som sidokrockgardiner.

-Sitsen är något helt nytt, den går att ha i olika höjd, så för små barn har man sitsen i höga läget och de hamnar då högre upp i bilen. Detta för att bältet i bilen ska få en så naturlig dragning som möjligt. För i många bilar är det ett problem att bältet leds om av bältesledningen, bältet viks eller tom fastnar så om barnet lutar sig framåt är bältet löst och följer inte med när barnet lutar sig tillbaka. Här lyfts barnet upp till bältet istället för att bältet ska ändra position och komma rätt på barnets axel.

För större barn så sänker man sitsen och de riskerar inte att slå i taket eller att stolen blir så hög att den kan påverka bilens krockgardiner.

Sitsens rygg ger också svankstöd för att det ska vara skönare att sitta i stolen. För är det skönt och ger stöd så sitter barnen still och rakare, vilket är extremt viktigt för att få optimal säkerhet i krock.

-Sitsens djup blir i det höga läget för små barn kort och gör att barnen kan sitta med knävecken utanför sitsen och då få ett bra sittande. För de äldre barnen som har längre ben ger lägre sitshöjden att de får mer stöd för låren och risken att glida framåt pga. dåligt stöd minskar.

-Bältesledningen över höften har inte bara ett horn framåt utan en som pekar bakåt också. I krock så om stolen sitter fast med isofix så kommer barnet röra sig framåt och stolen sitter kvar, bältet åker då med en bit och kan i vissa fall åka utanför bältesledningens horn. Med en bältesledning åt andra hållet också så gör det att bältet inte kan åka för långt fram utan hålls på plats.

-Stolen är ihopfällbar, och blir liten och kompakt, vilket gör det lättare att förvara den tex. i bilen, i garaget eller i en garderob. Den påminner mycket om TinySeats ihopfällbara modeller med denna är enbart bältesstol så inte bakåtvänt.

-Up kommer också kunna ha fotstöd, vilket precis som sitsens djup gör att risken att barnet glider framåt och får bältet högt minskar. Har man suttit med benen dinglandes på en barstol någon gång så vet man hur jobbigt det kan vara så fotstöd är något många önskar sig.

Det är massa forskning och utveckling bakom denna stol, även om man vid ett första blick kan tycka att det är något konstigt så är den fullproppad av forskning kring barn i bil. Jag fick se en prototyp för 1år sedan och har väntat på att den ska bli färdig att presenteras. Det ska bli intressant att prova barn i den och se hur de sitter i jämförelse med vanliga bältesstolar.

Up beräknas börja säljas i slutet av 2024.