Råd och rön, test bilbarnstolar 2024

Råd och rön, test bilbarnstolar 2024

Råd och rön har uppdaterat sitt bilstolstest med några nya stolar och som vanligt så finns det mycket att ifrågasätta.

Kort sammanfattning först, hoppa över om du vill läsa den utförligare nördigare versionen.

Man har testat några stolar till och lagt på sin lista, det är samma vinnare som från 2022, Besafe Modular RF X1, som bara är till 18kg och 105cm. Den får höga värden på utrymme för barnet vilket är märkligt då den är trång och har inte någon direkt benplats att tala om.

Som förra året så har de samma bilder till sin text, med små barn som åker framåtvänt och selar som är helt fel. Istället för att byta bild så har man på en bild för ett litet barn framåt skrivit att barnet är för litet för framåtvänt åkande. Är det svårt att hitta en korrekt bild?

Man har med babyskydd där barnet går att lutas ner i färdriktningen, dvs att barnet nästan ligger platt med huvudet i färdriktningen. Med den bakåtvända så är det max 35 graders lutning som rekommenderas, och babyskydd 45grader, här är dessa med och får bra och ok resultat i krocktesterna. Det vore mycket intressant att veta hur testerna gått till, om det är när stolen är i mest upprätta läget eller liggläge och hur de kan stå i Tv4 och säga att babyskydden är likvärdiga och säkra. Är de det även i liggläge?

Men problemet med Röd och Råns test och andra förutom Svenska Plustestet är att även om de skriver att det finns mätare i krockdockorna så tittar man inte på värdet och har ett gränsvärde för när stolen är ok eller inte. Förhoppningsvis så får vi babyskydd i Plustestet i framtiden så vi kan få klart om dessa liggande babyskydd är säkra eller livsfarliga för bebisarna.

Bältesmonterade stolarna, Axkid Minikid3, Besafe Stretch och Britax Safe-Way M får alla dåliga resultat när det gäller montering, vilket är för att risken för felmontering är högre än vid isofix men man också tycker det är svårt att montera så alla bältesmonterade bakåtvända stolar som testas hos Tyska ADAC får dåliga resultat kring det. Här vore det önskvärt om Råd och Rön faktiskt lyfte den biten och förklarade varför plus att det är en stor fördel med dessa stolar som går att ha bakåtvänt mycket längre än en av de vanliga isofixstolarna som är till 18-23kg och de flesta är bara 105cm i längd.

Nu kan en kund se att den stolen fått dåligt resultat och välja bort och istället köpa framåtvänd bältesstol för man tror det blir säkrare.

Att skriva att barnen klarar en krock vid 4-5år är också helt fel, barnen har större chans än vid 3år men ingen garanti att de klarar sig. Så som vanligt så är det många frågetecken, kring hur de jämför stolar. Både i krockvärden men framförallt med benplats och hur stor plats stolen tar i bilen, det är inte logiskt så stolarna nu får olika värden. Axkid One som är en av de stolar som går att få att ta minst plats i bilen om man vill får bottenbetyg. Om man då tänker att de monterat med störst benplats så stolen tar stor plats så kan man undra varför den får sämre betyg än Stretch på benplats.


Den långa versionen

Generellt så är dessa “test” rätt dåliga och man kan ibland fundera på vem som egentligen ligger bakom och vad agendan är. Att ge föräldrar bra info så de kan göra enkla och rätt val är det absolut inte.

Det finns några saker som man behöver tänka på när man läser dessa test och även Råd och Röns.

1. Vem är det som beställt testet/vad är det för ekonomiska grunder bakom det?
Att få bäst i test säljer, föräldrar söker info och frågar vänner och ett bäst i test, speciellt från något litet känt företag gör att man tror det är bra produkter. Oftast är det bra produkter men kanske inte det optimala. Det blir väldigt svart eller vitt och val av bilbarnstol är inte så enkelt som denna är bäst.

2. Hur sker testet? De flesta som skriver att de gör egna tester osv köper egentligen tyska ADACs test, där man inte är med och kontrollerar att stolarna monteras korrekt. ADAC har monterat fel och det påverkar resultatet, även andra testföretag har monterat fel, något vi som granskar filmer och bilder sett och de själva inte verkar förstått.

ADAC testar tex vändbara stolar bakåt och framåt och man får det sämsta resultatet presenterat, ett annat problem med främst ADAC är att de har ett väldigt stort hat till bältesmonterade stolar. Något man anser är nästintill omöjligt att montera så bältesmonterade stolar även om de gör att barnet kan åka bakåtvänt och säkrast till 7-8år får sämre betyg än en isofix till 105cm/ca 4år för att det är lite svårare att montera och stolen tar ibland mer plats i bilen.

Man ger också sämre betyg till bakåtvända för barnet inte ser så bra som om de sitter framåtvända. Det kan man faktiskt ifrågasätta. En liten 4åring framåtvänd ser inte så mycket mer än delar av himlen och lite träd åt sidan och ett säte framför sig. Ett bakåtvänt barn sitter högre och ser oftast mer åt sidan och även genom bakrutan.

Kategorier i testerna
Ofta har dessa bäst i test en kategori för hur stor plats stolen tar och vilken benplats den ger för barnet. Här kan man börja fundera på hur de mätt. Flera av stolarna går att justera vart på sätet man placerar stolen, så den kan stå långt in och då tar den mindre plats men ger också barnet litet benutrymme, eller stå längre ut på sätet och då ger det barnet allt från lite mer benplats till enormt mycket men stolen tar också mer plats i bilen.

Men i Råd och Röns test så har man kategori “utrymme i bilen, “benstöd” och “utrymme för barnet”. Den som nu minns vad man läste i stycket ovanför kan nog räkna ut att det är omöjligt att ge 1 värde på dessa kategorier om man kan justera benplats och hur stor plats stolen tar i bilen. För det beror ju på hur vi testar en stol som kan skjutas bakåt som Axkid One på bilden nedan, den tar en del plats i bilen på detta sätt men ger enormt med utrymme för barnet. Är det maxläget vi går på eller är det sämsta värdet för max och min? Dvs en stol som One får dåligt betyg både på benutrymme och hur stor plats den tar för man går på sämsta värdet.


Barnet på bilden är 115cm.

Sen tar vi en stol som Besafe Modular, den som vann Råd och Röns text där barnet är gissningsvis 105cm, bild från IF.se
Den kan man justera lite men väldig lite så det gör ingen större skillnad i benplats och hur stor plats stolen tar. Då får den högre betyg för den hamnar i mitten, inte jättedåligt med plats för barnet och den tar inte jättestor plats i bilen så den får högre sämsta betyg än Axkid One.

4 åring åker baklänges

Axkid One och Besafe Strech är bla. de stolar som man kan få bäst benplats på för barnet om man har utrymmet i bilen, så man kan som sagt fundera på hur det mäts. Ge en stol som Modular högt betyg för utrymme för barnet men inte One, ja ser man på bilderna ovan så känns det som ofattbart.

När vi ändå är inne på vad man valt för kategorier som känts relevanta så finns “barnets utsikt” som något som inte borde finnas med. Motiveringen är att det är viktigt för att barnet inte ska luta sig framåt för att se ut. Även babyskydden har den kategorin. Bakåtvänt så gör det inget att barnet lutar sig framåt för att se, däremot med bältesstol är det viktigt att barnet inte gör det. Där ska man sitta rakt och emot rygg och huvudstöd för optimal säkerhet.

Kategori säkerhet
Säkerhet, kanske den viktigaste punkten på listan här ska vi väl ändå kunna lita på att det är korrekt?
Nej, är korta svaret. Kanske inte så att Råd och Rön bär huvudansvaret för det men de för desinformation vidare. Inser att jag låter som en viss ex-president men ska förklara problematiken med krocktesterna så läs vidare.

“Därför är vårt test tuffast i Sverige” skriver de och förklarar att man testar inte på rigg utan i riktigt bil chassi för att det ska likna en riktig bil med deformations zoner och krockskydd som finns inbyggt i bilen. De skriver att deras test är tuffast för de testar på riktigt och inte användartester. Tex så som “Bäst-i-test” gör, det är test där vanliga föräldrar får klämma och känna och tycka till,  inte ett säkerhets test.

Ok, de hävdar att de är tuffast i Sverige, men trots det så i testet mäter man inte nackkrafterna som barnet påverkas av. Lotta Jakobsson som är en av världens främsta forskare på barn i bil har förklarat att just nackkrafterna är det viktigaste att titta på för att avgöra om barnet skadas eller inte. Alla tester som sker idag, även råd och röns, har inte gränsvärden för det, man kan mäta det, men samtidigt har man inte gränsvärden där man säger att får stolen över X så klassar vi den som inte säker.

Alla förutom ett test, nämligen Svenska Plustestet från VTI, där mäts krafterna på nacken och är det för högt så får inte stolen godkänt.

Kikar man på en stol som är Plusgodkänd så är det en bra stol, enkelt, tydligt och man får en bra början i sitt val av stol.

De andra testerna är lite som vi skulle kasta ut ett ägg i en cykelhjälm och mössa från 3e våningen. Ägget klarar sig i cykelhjälmen medans mössan håller och ägget är visserligen mos men allt ligger kvar i mössan,  inget som åkt ut på backen. Så mössan får också högt betyg.

Exakt vad det är de testar, vad som gör att olika stolar får olika säkerhetsbetyg är oklart, här om någonstans skulle man som konsument kärva transparens och tydlighet. VARFÖR får stol 1 högre betyg än stol 2 i frontalkrock?

Återigen så hamnar vi på hur är det monterat? Ofta får jag svaret “den är monterad enligt manual”. Men en stol som kan ha flera olika lutningar får olika värden i krocken, mer lutning ger större påfrestning på barnets nacke. Har man då en viss grad som man försöker köra samma på alla eller är det minsta lutningen som går med minsta benplats så som det är i Plustestet?

Vilka dockor används?
Idag finns 2 varianter av krockdockor, P-serien som är äldre dockor och Q-serien som är nyare och mer stela och har fler mätpunkter. Det är Q-dockor som Plustestet numera använder förut hade de P-dockor.

Varför är det då intressant att veta vilka krockdockor som används, jo för de kommer i olika storlekar, de är fortfarande inte utifrån ett barns anatomi utan nerskalade varianter av den manliga vuxna dockan.

Q som är nyare finns i 12månader, 18månader, 3år, 6år och 10år, de mest intressanta är 3år och 6år.

3år väger 14.59kg och är 98.5cm lång och 6års 22,95kg och 114,3cm. Sen finns en 10års docka 35,58kg och 145,32cm, den är för lång för att användas i godkännandet men den finns och tillverkare använder för att övertesta sina stolar.

Den som har lite koll på stolarna ser direkt att Q6 som är 6års dockan är för lång och tung för att sitta i de stolarna som är max 18kg/105cm, så där har man använt Q3.

Men på stolar som Axkid One som är godkänd till 125cm/23kg så kan man använda Q6, och om man gjort det så utsätts den för mycket större belastning i testet än de stolarna som är godkända till 18kg. 8kgs skillnad i en krock i 50km/h blir mycket större belastning och rörelse, plus att tyngdpunkten hamnar högre upp med en längre docka.

Det är därför babyskydd som testas med en liten lättare krockdocka får högre betyg än den stora bakåtvända stolen generellt, belastningen på stolen blir så mycket mindre.

Sen har vi sidokrocktestet, som tidigare så är det inte verklighetstroget. Oklart om de testar i chassi här med eller på rigg som simulerar en bil utan dörr och utan den inbyggda säkerhet som finns i bilarnas sidor. Testet görs även snett framifrån, men att bilen barnet sitter i står stilla. Det sker sällan i verkligheten, man har viss rörelse framåt, hinner panikbromsa och barnet trycks framåt in i stolen om hen åker bakåtvänt, eller framåt med huvudet om barnet åker framåtvänt.

Få barn sitter i bältesstol helt rakt med huvudet i huvudstödet och testerna i labb ger inte en verklighetstrogen bild så om man tror man köpt en säker stol så kan det vara att den inte alls är det i verkligheten utan i labb med en krockdocka.

Framförallt när det gäller bältesstol är det så extremt viktigt att stolen passar barn och bil, få skulle köpa en flytväst för 12åringar till sin 3åring och inget sitter tajt och sen tycka att det är en fantastiskt bra produkt för den fick bäst i test. Passform på barn och bil är det avgörande inte hur stolen betedde sig i ett lab med en krockdocka som fått händer och ben ihoptejpade.

Lästips för hur man provar ut en bältesstol:
Passar bältestolen min bil och mitt barn? – Dyrbarlast.se

Hur förmedlar man infon
Det finns mycket mer men sen har vi hela Råd och Röns texter och bilder, förra året så var vi många som försökte få de att ändra bilderna, det är framåtvända barn för tidigt, bälte som sitter fel osv. Deras lösning var inte att fixa nya bilder utan man la till en bildtext, även i år har man kvar dessa och även bilder utan förklarande text där barnen sitter helt galet. Hur man som seriöst företag kan tycka det är ok, och hur deras expert kan gå med på det är väldigt konstigt. Jag hade inte velat ha mitt namn ihop med sådana bilder.

https://www.freepik.com/premium-photo/boy-car-safety-seat_6667830.htm

Man skriver också att barnen ska åka bakåtvänt, det är bra men att barnet först vid 4-5år har stark nackmusulatur för att klara huvudets tyngd vid en krock. Det är inte sant, de har större chans att klara sig vid 5år än 3år men det finns ingen garanti att de klarar det då.  Att barn ska åka bakåt helst upp till 5år, varför trycker man inte på att det ALLTID är bättre att åka bakåtvänt och maxa ut de stora stolarna till 125cm?

 

Liggande babyskydd
Vi har de senaste åren fått en ny produkt på marknaden, det är liggande babyskydd. Liggande i sida har funnits länge, där man använde barnvagnsinsatsen med nät över men nu har det kommit vanliga babyskydd som är bakåtvända men man kan vinkla ryggen på dem. Orsaken är troligen för föräldrar efterfrågat det, finns många historier från främst USA där barn kvävts till döds för de suttit i bilstol inomhus och man har fått för sig att bebisarna kvävs om de sitter mer upprätt som i babyskydd. Jag har inte hittat någon än som sagt att det finns svenska fall kring detta men ändå så trycks det på hårt om att det är stor fara att ha vanligt babyskydd.

Så lutfunktionen har kommit, och den kan vara bra använd rätt. Har man lutat på barnvagnen så är det bra och om man har en bil med mycket skålade säten så andra babyskydd blir för upprätta så kan den lutningsfunktionen göra att det blir rätt lutning dvs max 40-45grader.

Men flera av dessa bla. Maxi-Cosi Pebble 360 Pro2 går att luta väldig mycket även i bilen. Maxi-Cosi kallar det för “lay flat” och är runt 50-60graders lutning, lång över de 45 som anses som max för att vara säkert för barnet. Eftersom vi är så hårda med att det är max 35grader i den andra bakåtvända för större barn så kan man fundera på varför 60grader är ok för ett nyfött barn som har mycket skör nacke?

I godkännandet så tar man inte hänsyn till de bitarna. I Råd och Röns test får denna stol höga resultat i frontalkrock. Det gör att man som konsument tror att stolen är säker att använda på alla sätt den går, när sanningen nog är att man inte mätt krafterna på nacken och har ett gränsvärde på det. Jag hoppas Svenska Plustestet inkluderar babyskydd snart och testar stolarna i liggläget också, då tror jag det kan bli problematiskt med den lutningen.

Så det är inte så lätt som att testa och ge ett värde, speciellt inte när det gäller bältesstol där dessa tester kan ge motsatt effekt och föräldrar väljer en stol som fått bättre resultat och inte passar barnet.

Vi konsumenter måste ställa mer krav på de som gör testerna att de visar vad och hur de testat och inte lita blint på att de vet vad de gör.