TinySeats
(I sammarbete med TinySeats)
TinySeats är ett nytt märke som kommer med en ny typ av stol på, den är ihop fällbar så den blir väldigt liten.
Den är Ece R44-godkänd, monteras med isofix och stödben, går inte att montera bakåtvänt med bilbältet.
0-18kg bakåtvänt, rekommenderas att barnet är minst 9månader innan man använder den.
15-25kg framåtvänd som bältesstol med bilens bälte på barnet.
Den är också godkänd 9-18kg framåtvänd med stolens internsele barn som är under 18kg bör åka bakåtvänt det är mycket säkrare. Därför tar jag inte upp det sättet att montera här.
Pris: 4995kr, går att köpa bla. på Tinyseat.se
TinySeats | CM |
Sitsdjup | 32 |
Sittbredd längst in | 26,5 |
Sittbredd längst ut | 34 |
Axelbredd | 33 |
Huvudstödets innerbredd | 22 |
Höjd till selen i lägsta läget | 26 |
Höjd till selen i högsta läget | 41 |
Längd till grenspännet | 17 |
Bredaste punkt på stolen, sidoskydden | 41 |
Basens bredd | 31 |
Stödbenets maxlängd | 46 |
TinySeats är en av få hopfällbara bilbarnstolar på marknaden, den kommer med en tygväska som har bärhandtag och axelrem så man lättare kan bära stolen och skydda den vid förvaring. Stolen väger 13kg, så trots det lilla måttet går den inte att ta som handbagage på flygplan men får enkelt plats i bagaget eller i garderoben.
På bilden till höger står den hopfälld bredvid Ergobaby Metro en av alla superkompakta barnvagnar som kommit de senaste åren.
Idag finns bla Diono Radian 5 som är en ihopfällbar bilbarnstol. Den monteras med bilbälte och band men är till 25kg bakåtvänt. Radian5 är dock extremt otymplig att hantera och blir stor även när man fäller in sitsen.
TinySeats kan man fälla upp sitsen på och skjuta ner huvudstödet så stolen blir extremt kompakt jämfört med andra bilstolar.
TinySeats är i 2 delar, en bas man monterar med isofix och en sits man klickar fast på basen.
Både basen och själva sitsen har grepp så man kan bära delarna med en hand och lätt att hantera i och ur bilen.
Basen
Basen monteras i bilens isofixfästen och man skjuter in basen mot sätet så den sitter stabilt.
Fram på basen finns ett antirotationsskydd/bygel för att stolen inte ska kunna åka upp mot sätet i krock. Denna bygel höjer man upp genom att trycka in de silvriga knapparna på toppen och den ska vara högst upp när stolen står monterad.
När man sen ska transportera stolen fäller man ner bygeln så stolen tar mindre plats.
Fram på basen finns 2 knappar. Isofix som skjuter ut isofixarmarna så man kan fästa i bilens isofixfästen. Den andra som har en bild på ett säte är för att lossa sitsen från basen.
Stödbenets fäste både fälls ut och dras ut från basen, för att förlänga stödbenet trycker man in den röda spärren på sidan. På stödbenets fot visas en grön markering när trycket på stödbenet är korrekt.
Tillskillnad mot många andra baser så ligger stödbenet inkapslat i basen så den sticker inte ut under basen. Detta underlättar mycket vid förvaring och transport.
Sitsen
Sitsen fäller man upp och ner genom att trycka ihop de 2 silverfärgade spärrarna. Dessa kommer man åt från utsidan när stolen är hopfälld och från insidan när stolen är uppfälld. Det är ett tydligt klick som markerar att ryggstödet är uppfällt och i låst läge.
Ibland när man ska fälla upp ryggstödet är spärrarna tröga att trycka in, om man då samtidigt trycker ner ryggstödet mot sitsen så går det lättare.
Ryggstödet höjer man genom att trycka in en spärr på toppen av huvudstödet och dra det uppåt. Man kan höja 15cm vilket är lite mer än många andra stolar. Selens lägsta höjd är 26cm och högsta 41cm
Selen är en vanlig 5-punkts sele men jämfört med många andra stolar så är den fast i axel och man drar åt de 2 delarna var för sig vid barnets höft. Selen är lång och passar även till större barn, maxvikt är dock 18kg.
Semuddarna sitter fastsydda i selen och går inte att justera uppåt eller nedåt.
Själva sitsen är djup men smal bara 26.5cm bred längst fram. Sitsdjupet är ca 30cm vilket är samma som Axkid Minikid men 3cm längre än Britax Max-Way, så det blir bra stöd även för större barn.
Fram till grenspännet är det 17cm, det är 1cm mindre än Britax Max-Way, vilket innebär att få barn kommer tycka att det blir för kort djup och uppleva att grenspännet trycker.
Axelbredden är 33cm och det gör TinySeats till en rymlig stol i bredd och passar även bredaxlade barn.
Sidorna på TinySeats är fasta och täcker inte hela vägen utan bara lite högre upp. Det gör att för de minsta barnen så blir det inte så mycket stöd i sida mer än vid huvudet men stolens sele håller fast barnet.
När man höjer huvudstödet så följer inte sidorna med, så stolen täcker mer i sida för de större barnen. Huvudstödet är stort och rymligt.
Montering bakåtvänt
För att montera TinySeat så tar man bort sitsen från basen, då blir det lättare att montera. Man fäster basen i bilens isofixfästen och klickar sen fast sitsen och fäller upp den, själva monteringssättet skiljer sig inte åt från andra stolar med isofixbas, fördelen med TinySeats är att man kan klicka på sitsen när den är ihopfälld så det är lätt att göra även i bilar där det är trångt om utrymme.
Montering framåtvänt
TinySeats går att montera framåtvänt som bältesstol också, dvs. mellan 15-25kg kan man ha enbart sitsen och fästa barnet med bilbältet. Då fäller man ner grenspännet i hålet som är vid spännet så det kommer ur vägen och sätter selen under klädseln.
På sidan av stolen finns bältesledare för höftdelen av bältet, dessa 2 små krokar håller borta bältet från barnets mage. Axeldelen av bilbältet trär man in i den röda bältesledningen på huvudstödet precis som på andra bältesstolar.
För och nackdelar med TinySeats jämfört med andra resestolar
TinySeats är en stol som är tänkt för resor, bilpool och vara lätt att flytta mellan bilar och förvara och ta med. Idag finns det 2 andra stolar på Svenska marknaden som går att räknas som “resestol” det är Nachfolger Hy5 som är en uppblåsbar enbart bakåtvänd stol och Diono Radian 5. Självklart kan de alla användas som varje dag-stol också.
Prismässigt så är TinySeats dyrare än Hy5 och Radian som bägge kostar 3200 och 3500kr, medans TinySeats kostar ca 5000kr.
TinySeats går till 18kg och med de barn jag testat hittills så verkar stolen passa till minst 120cm. TinySeats monteras enbart med Isofix bakåtvänt, så man blir låst till bilar som har isofix, men idag har de flesta bilarna det. Stolen går lätt att montera bara att klicka fast bas och sits och höja huvudstödet som går att ställa in utan att trä om selen.
Den går att snabbt anpassa till olika stora barn och har 5-punkts sele, finns 1 lutningsposition så har man mycket lutade säten kan stolen bli för upprätt för de minsta barnen.
Hy5, är till 18kg också och ca 105cm, den har ett babyinlägg så man kan ha den till mindre barn från ca 6månader. Hy5 finns i 2 versioner, bägge monteras med enbart bilbälte och har inte stödben. HY5 TT-varianten monteras förutom med bilbälte också med Top Tether som är ett band på toppen av stolen som man fäster i ryggstödet på sätet stolen står på. Alla bilar har inte dessa fästpunkter.
Denna stol är uppblåsbar så man måste använda den medföljande pumpen för att blåsa upp stolen. Det går på några minuter men låter högt och man måste ladda upp pumpen emellanåt. Det går att fylla på stolen via cykelpump eller pump på bensinmack. Stolen har batterier för att sköta kontrollen av lufttrycket, dessa behöver man byta efter ett tag. Hy5 går att justera lite i lutning men inte så mycket. Det är 3-punkts sele och man höjer den genom att trä om selen i något av de 3 hålen, huvudstödet är steglöst justerbart.
Radian5, är till 25kg bakåtvänt men räcker till ca 110cm, går att ha från nyfödd men är olämplig så, passar bäst från ca 9månader. Radian 5 monteras med bilbälte och ett underförankringsband, detta går oftast att montera i bilarna men gör monteringen lite krångligare.
Stolen har flera lösa delar och olika selmuddar som ska användas beroende på hur stort barnet är och om stolen ska vara framåt eller bakåtvänt. För att ändra selens höjd måste man ta loss selen och justera i någon av de olika höjderna som finns. Stolen är otymplig att bära och hantera, den är inte ett dugg användarvänlig men robust och blir platt men lång ihopfälld. Det finns inte många fördelar med denna stol, så vill man ha en stol som går till 25kg och är lätt att ta med bör man kika på någon av de vanliga 25kg bakåtvända stolarna som finns.
Slutsats:
Så vill man ha en stol som blir kompakt att ta med står valet mellan TinySeats och Nachfolger HY5, och där är det monteringssättet som är det som är den viktigaste punkten att titta på. Vet man att de bilar man ska åka med har isofix är TinySeats ett bra alternativ, men om det inte finns så kan man inte montera TinySeats och då är Nachfolger HY5 som bara kan monteras med bilbälte det man har att välja på.
Jämförelse mellan TinySeats, Klippan Triofix och Britax Max-Way
TinySeats tar upp liten plats i bilen så den passar i de flesta bilarna. Här är en jämförelse mellan TinySeats och Britax Max-Way Plus som många familjer idag använder som resestol eftersom den är lätt att bära och går till 25kg. Samt Klippan Triofix som TinySeats påminner en del om.
Mått CM | Utrymme till huvudstöd | Benplats | Djup | Lutning, grader |
TinySeats | 15 | 42 | 75 | 24 |
Triofix | 16 | 45 | 76 | 9 |
Max-Way Plus | 7 | 45 | 84 | 22 |
Max-Way Plus utan extra benplats | 16 | 35 | 74 | 21 |
Olika bilar
Citroen c3 Picasso, här blir lutningen på stolen ca 24 grader och det passar för de flesta barn.
Volkswagen Tiguan, lutningen blir ca 20grader. Det är inga problem att sitta framför som vuxen, föraren är ca 180cm och har bra med plats.
Volkswagen Golf Sportsvan, lutningen blir ca 21grader även här kan man sitta bekvämt framför, föraren till denna bil är 175cm.
Summering
TinySeats fyller ett hål som idag finns på bilstolsmarknaden. En stol som tar liten plats, den väger dock 13kg så det är inget man tar i handen och vandrar en längre sträcka med men man fästa den på barnvagn eller kabinväska/liten kärra och ta med.
Tillskillnad mot traditionella bilbarnstolar så blir den kompakt och har inte delar som sticker ut och kan fastna eller lätt tar skada vid transport. Den behöver inte heller förberedas inför användning utan man monterar och ställer in den korrekt på 1minut.
Den har sina begränsningar i att det är enbart isofixmontering och ryggen är inte jättelång för att vara bältesstol. Man bör tänka det som primärt en bakåtvänd bilbarnstol och inte en bältesstol, även om det går att ha den så ifall barnet är över 18kg men inte växt ur stolen på längden.
Behöver man en stol som ska plockas i och ur bilen ofta och sedan ligga i bilen är TinySeats perfekt, den ligger väl skyddad hopfälld i bagaget och går fort att montera vid behov. Även vid bilpool om man vet att bilarna har Isofix eller hos mor och farföräldrar som vill ha en stol man lätt kan förvara tills barnbarnen behöver åka passar den väldigt bra. Smidigt att montera vid tåg/flygplats så när det ösregnar eller är minusgrader kan man fort komma vidare på resan.
Just nu testar en av mina testfamiljer stolen så fler bilder på den med olika barn kommer inom kort.
Hej
Jag undrar hur säkerheten är hos Hy5 kontra Tiny seats? Är de krocktestade och godkända enl svenska rekommendationer?
Tack för en bra genomgång!
Den är R44-godkänd, det betyder att den har det godkännade som krävs för att få säljas i europa. Vi i Sverige har inte egna godkännanden. Däremot så finns Plus-testet som utförs av VTI i Linköping det är ett frivilligt test som företagen kan genomföra på sina stolar. En stol som är godkänd att ha framåtvänt testas både bakåt och framåtvänt, och idag finns ingen stol som klarar kraven för plustestet framåtvänt. Så därför har TinySeats och endel andra inte gjort det testat med sina stolar.
Något mer oberoende test är inte gjort än men vi får hoppas att de kommer med i tex. det ADAC gör, det är inte tillverkarna kan påverka utan de vals ut i så fall. Men vanliga godkännandet har den, precis som tex. Maxi-Cosi Mobi , Britax Multi-tech så är den R44-godkänd.
Tack för svar!
Vad tror du om att det inte finns ngt skydd från sidan? Barnet sitter ju ganska öppet och exponerat.
På det sättet är den lite lik Britax Two-Way som inte har djupa sidor nära barnet, men här är det ännu mer öppet för de mindre barnen. Ofta när man blir påkörd i sida har man egen hastighet framåt också, så man panikbromsar in och barnet trycks in i stolens rygg och krafterna blir lite både bakåt och åt sidan. Problemet med sidokrocktester som görs i godkännadet är att det sker stillastående och utan något chassi. Är därför bälteskuddar får jättedåligt resultat och avråds ifrån att ha i många länder. Men få personer kör runt i bilar utan dörrar så bilens chassi skyddar barnet också, har man fönster-airbags så kan det troligen också ta upp smällen lite men visst blir det mer utsatt än om man har djupa sidor.
Jag har inte sett hur den uppför sig i krocktest, hoppas på att kunna få göra det även om de inte lägger ut det offentligt få tillverkare lägger ut sådant. Men det är ju en stol som är en kompromiss, tanken med den är inte att hålla superhögsta säkehet för då måste man ha en massa extra grejer. Men när alternativet är ingen stol alls eller tex. kudde för en 3åring då är det utan tvekan så mycket säkrare med en TinySeats. Får jag gissa helt fritt utan att ha några bevis så skulle jag säga att barnet klarar sig i sidokrock med men jämför man med en i-Size av nyaste modell så blir det skillnad.
Sitter fast gör barnet och huvudet skyddas vilket är det viktigaste.