Cybex olika bältesstolar, vad skiljer dem åt?

Cybex olika bältesstolar, vad skiljer dem åt?

Cybex har flera olika modeller av bältesstol där många ser väligt lika ut. Här kommer en guide för att underlätta vid val av bältesstol från Cybex. Endel av stolarna i listan säljs inte i de stora butikerna i Sverige utan i butiker som importerar stolar som Cybex inte anser är för Svenska marknaden men jag tar med de också.

Tips för att prova ut en bältesstol till ett barn finns här. https://dyrbarlast.se/baltesstol/passar-baltestolen-min-bil-och-mitt-barn/

Cybex bältesstolar har en funktion ingen annat märke har, det är att man kan luta en platta i huvudstödet för att kunna luta huvudet bakåt men sitta rakt med kroppen i bilen, en mycket bra funktion om barnet sover i bilen. Man ska sitta så rakt som möjligt för att åka säkert. I krock så åker plattan framåt och fångar upp huvudet.

Några av modellerna har inte denna platta, här under i listan kan du se vilka det är.

Det finns 2 godkännande just nu för bilstolar och det gäller även för bältesstolarna.
Ece R/44 som är det som funnits i många år där man går på vikt 15-36kg för bältesstolar och R129 som är nytt. I R129 så finns det 2 delar, stolarna kan vara i-Size godkända då är de max 440mm breda, och är godkända mellan 100-135cm eller fordonsspecifika och då kan de vara bredare än 440mm och godkända för barn från 100cm och över 135cm. För R129 godkända bältesstolar finns ingen maxvikt för barnet och stolarna är krocktestade i sida också. Men de stora märkena har testat sina R44-godkända stolar i sidokrock med.

Cybex har stolar som är godkända enligt gamla godkännandet och stolar som har nya R129 och är fordonsspecifika. Än har de ingen stol som är i-Size dvs max 44cm breda.

Cybex delar in sina stolar i 3 kategorier, Silver, Gold och Premium. Det är budget, mellannivå och premium som är lite mer exklusivare tyger och funktioner. Vilken stol som tillhör vilken nivå nu skriver jag inte ut eftersom det ändras när Cybex fyller på med nya modeller.

Alla stolar från Cybex på listan har horn för bältesledning vid höften så bältet kommer oftast rätt på barnen.

Från enklaste modellen till de mer avancerade.
Solution B-fix
Säljs inte i Svenska butiker, är en enkel modell utan lutbart huvustöd. Den har mjuka isofixfästen, är remmar med krokar man hakar i bilens isofixfästen.

Vikt: 4kg
Bredd: 52cm
Isofix: ja
Lutbart huvudstöd: nej
Extra sidokrockskydd: nej
Godkännande: R44


Solution X
En enkel stol med horn,  sidoskydden är små och högt upp, huvudstödet går att luta i 3 lägen, den saknar isofix.

Vikt: 5,7kg
Bredd: 47cm
Isofix: nej
Lutbart huvudstöd: ja
Extra sidokrockskydd: nej
Godkännande: R44


Solution X-Fix
Samma stol som X ovan men X-fix har isofix.

Vikt: 7kg
Bredd: 47cm
Isofix: ja
Lutbart huvudstöd: ja
Extra sidokrockskydd: nej
Godkännande: R44


Solution X2-Fix
Samma stol som X-fix ovan men X2-Fix har extra sidokrockskydd.

Vikt: 7kg
Bredd: 55cm
Isofix: ja
Lutbart huvudstöd: ja
Extra sidokrockskydd: ja
Godkännande: R44


Solution M
M är en mycket omtyckt modell, denna är utan isofix men har stora djupa sidor som ger en ombonad stol med mycket stöd. Huvudstödet går att luta när barnet ska sova och man kan trycka ut extra sidokrockskydd på sidan.

Vikt: 5,2kg
Bredd: 54cm
Isofix: nej
Lutbart huvudstöd: ja
Extra sidokrockskydd: ja
Godkännande: R44


Solution M-Fix
M-Fix är isofixmodellen av M ovan, en stol som många användare gillar och barnen sitter bra i.

Vikt: 6,2kg
Bredd: 54cm
Isofix: ja
Lutbart huvudstöd: ja
Extra sidokrockskydd: ja
Godkännande: R44

Solution M-Fix SL
En liten varning för modellen som heter SL, den säljs inte i de stora Svenska butikerna och man blir lätt lurad att det är den omtyckta modellen M-Fix man köper men SL i namnet betyder att stolen inte har huvudstöd man kan luta.

Annars är stolen som M-Fix.

Vikt: 5,85kg
Bredd: 54cm
Isofix: ja
Lutbart huvudstöd: nej
Extra sidokrockskydd: nej
Godkännande: R44

 

Solution S-Fix
S-Fix är uppföljaren på den mycket omtyckta M-Fix, det som skiljer stolarna åt är att S-Fix är 4cm smalare i ytterbredd, man har också annan design på de extra sidokrockskydden man kan fälla ut.

Vikt: 6,2kg
Bredd: 50cm
Isofix: ja
Lutbart huvudstöd: ja
Extra sidokrockskydd: ja
Godkännande: R44

Solution S i-Fix
Samma stol som S-Fix men denna modell som heter “i” har det nya godkännandet R129, det man slarvigt kallar i-Size.  För bältesstolar finns 2 godkännanden under R129, i-Size där stolen får vara max 44cm och fordonsspecifik där stolen får vara bredare. Denna modell är fordonsspecifik och godkänd mellan 100-150cm. Barnen bör dock vara minst 5år innan man byter till framåtvänt även för stolar som har detta godkännande.

Det som är skillnad mot S-Fix är att S i-Fix har grön markering för bältesledning.

Vikt: 6,2kg
Bredd: 50cm
Isofix: ja
Lutbart huvudstöd: ja
Extra sidokrockskydd: ja
Godkännande: R129

Solution Z-Fix
Detta är cybex premiumstol, så den har mer exklusiva tyger och funktioner. När man höjer ryggen så ökar bredden också så stora barn får gott om utrymme för axlarna. Den har extra sidokrockskydd men här är de fast hela tiden så man behöver inte komma ihåg att fälla ut något. Det är en fördel att slippa komma ihåg att fälla ut men stolen tar mer plats också. Huvudstödet går att luta som på de andra stolarna.

Föregångaren till Z-Fix heter Q3 och är nästan identisk med Z-Fix.

Vikt: 7,2kg
Bredd: 53cm
Isofix: ja
Lutbart huvudstöd: ja
Extra sidokrockskydd: ja
Godkännande: R44


Solution Z i-Fix
Som med S-Fix finns Z-Fix i en R129-version. Så denna Z i-Fix har det nya godkännandet, den är inte heller i-Sizegodkänd utan fordonsspecifik eftersom den är 53cm bred. Den är likadan som Z-Fix ovan för övrigt och har också de gröna bältesledningen.

Vikt: 7,2kg
Bredd: 53cm
Isofix: ja
Lutbart huvudstöd: ja
Extra sidokrockskydd: ja
Godkännande: R129

 

 

This entry was posted in Bältesstol, Cybex and tagged , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Cybex olika bältesstolar, vad skiljer dem åt?

  1. Sandra says:

    Jag har en låång unge och än så länge passar minikiden men tror inte det är så jättelång tid kvar. Har börjat titta lite nu så vi har bättre koll när det är dags. Har ju som sagt en minikid som jag älskar och var inne på bigkid ( om det passar i bil med barn osv.) men läste att den är kortare i ryggen än de flesta. Hur är cybex s-fix i …(hann glömma namnet) jämfört med bigkid i rygg t.ex? Nån annan stol för långa barn du kan tipsa mig om att kolla mer på?

    • Kiwi says:

      Hej, Cybex är lite längre i ryggen än Bigkid, samma med britax stolar. Maxi-cosi kore och rodifix är kortare som bigkid.

      Men mitt tips är att köpa en stol där barnet sitter bra i när man byter och sen vara öppen för att man kanske behöver köpa en annan stol sen när barnet närmar sig 8-10år för att kunna sitta skönt. Den stol barnet passar i vid 5-7år beroende på när man byter är inte säkert att barnet sitter lika bra i ett par år senare. Märkte med mitt barn att sittdjupet på flera stolar blev kort när han närmade sig 9år och då satt han inte lika bra när låret inte fick stöd. Men den typen av stol blir för djup i sitsen när barnet är kortare.

      Diono radian har också lång rygg och inte så djup sits, den har jag tyvärr inte haft möjlighet att prova än.

      Det händer mycket nu med bältesstolar med nya godkännadet där flera vill ha stolar som räcker till 150cm

      • Sandra says:

        Aaa du är så klok, tack!!

        Vi var på 5årskontroll idag och redan är hon 119 lång. Mest tror jag nog att det är benen som ränner iväg. I sin minikid, utan vindfleecen för en gångs skull, så åkte ju nackstödet ner några snäpp till och med. Så bakåt får hon åka ett tag till.

        • Kiwi says:

          🙂 Längst upp i inlägget så har jag länk till ett annat inlägg om hur man provar ut sin bältesstol för det är lite knepigare än bakåt. Men återkommom du har fler frågor eller bilder sen och vill ha utlåtnade 🙂

  2. Emelie Oskarsson says:

    Hej! Jag funderar på en Solution S i-Fix men blir lite förvirrad av alla godkännande. Vad menas med att ”Denna modell är fordonsspecifik” är den bara godkänt för vissa bilmodeller? Mvh Emelie

    • admin says:

      ja egentligen menas det så men det man får göra är att testa i just sin bil och se om stolen passar då är det ok att använda. Så det låter svårare än vad det är i deras beskrivningar.

Comments are closed.