Besafe iZi Twist i-Size

Besafe iZi Twist i-Size

Besafes nyaste stolar är som namnet avslöjar vridbara, det är 2 varianter av samma stol. Den till vänster Heter iZi Twist B i-Size och är från nyfödd till 105cm  och den till höger heter iZi Twist i-Size och är från 61-105cm. Så det är bara ett B i namnet som avgör vilken modell man har.

Stolen är i-Size så den monteras med isofix, bygel och stödben och är godkänd till 18kg och 105cm.

Pris för modellen från nyfödd: från 8000kr och uppåt.

Pris för modellen från 61cm: ca 7000kr

Stolen är i en del så man kan inte klicka på Modular sits eller något babyskydd. Den väger ca 15kg så det är inget man lätt bär runt på mellan bilar och bostad någon längre sträcka.

Plusgodkänd och enbart bakåtvänd men går att vrida 90 grader åt varje sidan för att lättare få in barnet i stolen.

Twist har några spännande lösningar och nyheter som det ska bli intressant att se hur det fungerar i verkligheten.

Skillnaderna mellan stolarna är att B är från nyfödd/40cm, den har det Besafe kallar “baby shell” som insats i stolen för att den ska fungera för nyfödd. Det är ett hårt skal man fäster i stolen. Liknande det som Recaro Zero 1 Elite har. Den har också en “newborn hugger” en babydyna för bebisar. Huvudstödet går att höja i 10 olika steg för att passa hela vägen från 40cm till 105cm.

Twist som är från 61cm har istället för babydynan och babyshell en “two-fit cushion” det är liknande den dyna som man har i iZi plus och man tar bort delar allt eftersom barnet växter. Huvudstödet går att höja i 6 olika lägen.

En av dessa nya lösningar är att man monterar in stolen så basen står i ett fast läge, det är en mätare på sidan så man vet att lutningen på basen är rätt. Detta betyder att i bilar med raka säten kommer basen hänga i luften på stödbenet, det är något vi inte är vana med. Därför är det extra viktigt att man läser manualen ordentligt så det blir rätt.

Denna lösning är för att bilbarnstolen ska ha en bra lutning även i bilar med mycket lutade säten. Med endel stolar så blir det för rakt för de minsta barnen idag i dessa bilar.

Själva stolen kan man sen luta i 4 olika lägen.

En annan ny lösning är Dynamic Force Absorber, det är ett plastnät som har olika flexibla zoner som ska ta upp kraften i krock. Detta är istället för frigolit som annars används som stötdämpning. Jag tycker det är en bra lösning att komma ifrån frigolit som väldigt ofta knäcks när man lyfter in och ut stolar och tar av klädseln.

 

This entry was posted in Besafe, Bilbarnstol, Nyheter and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Besafe iZi Twist i-Size

  1. Alma says:

    Hej! Såg ett babyskydd på biltema idag, kändes inte så säkert när det ligger i en korg på hög. Det står ju att det är godkänt men HUR kan det vara så mycket billigare än tex britax, maxi cosi och Besafe? Kändes litet och plastigt, så köpte det till sonen att ha som leksak till gosedjur.

    • Kiwi says:

      Hej
      Ja godkännandet är för dåligt för att det ska vara något man kan säga att godkänt och bra är samma sak.

      Mycket i priset ligger i utveckling och delar. I biltemas babyskydd använder man billiga delar, enkel plast och få rörliga delar.

      Att utveckla en bilstol tar lång tid och kostar mängder, krocktester är otroligt dyra och de större tillverkarna lägger mycket tid och pengar på att utveckla material som är bra, håller länge, klarar mycket påfrestning osv. jag fick lära mig när jag var på studiebesök hos Maxi-Cosi att man inte återanvänder plaster i sina stolar och orsaken till att man tex. inte har rosa plast i skalen är att för varje färgkula man blandar i så försämras plastens egenskaper. Svart och vitt går bra utan att påverka plasten men för att göra en röd stol behövs så många färgkulor att plasten blir sämre.

      En stol från biltema kan hålla en krock om det inte är väldigt kraftigt, en från de större tillverkarna som har hög kvallitet skulle hålla flera krockar och även i mycket höga påfrestningar. Experter som krocktestar stolar säger att från de tillverkarna som har hög kvalitet så är det människan som sätter gränsen. Den mänsliga kroppen klarar inte hur stora krockar som helst, men stolarna håller.

      Mycket i de mer avancerade stolarna är att få ner kraften så barnet inte ska utsättas för höga krafter och skadas, och de enklare som tar genvägar är mer att man ska klara gränsvärdena i godkännandetestet. Barnet klarar sig men hade kanske klarat sig ännu bättre i en stol av hög kvalitet.

      Risken med biltemas variant där alla ligger i hög, finns andra butiker som också har så, är att stolarna utsätts för påfrestning redan innan de hamnat i bilen. Jag har också en sådan stol som sonen hade till sin docka. Det är vad jag personligen tycker de passar till.

Comments are closed.